Ben je ondernemer in de online wereld en verkoop je producten? Dan herken je vast wel hoe tijdrovend het verzenden van je producten kan zijn. Dat is zonde, want als ondernemer concentreer jij je natuurlijk liever op belangrijkere zaken. Daarom delen we in dit artikel de 5 beste tips om jouw producten efficiēnter naar je klanten te versturen. Lees snel verder!
#1 Bezuinig niet op de eerste indruk
Als online ondernemer maak je twee keer een eerste indruk op een nieuwe klant. Eén keer wanneer de klant je website bezoekt en één keer op het moment dat jouw product bij de klant wordt bezorgd. Zorg er dan ook voor dat jouw pakket netjes en veilig is verpakt. Zorg voor stevig verpakkingsmateriaal, gebruik voldoende vulmateriaal en verwerk huisstijlelementen in de verpakking. Dit kun je gelukkig allemaal in bulk aanschaffen.
#2 Stimuleer herhaalaankopen
Je haalt het meeste uit je bestaande klantenbestand wanneer je jouw klanten stimuleert nog eens een product bij je te kopen. Dit kun je direct doen bij de eerste bestelling. Voeg bijvoorbeeld bij iedere bestelling een flyer in met een code voor 10% korting op de volgende bestelling.
#3 Maak het jezelf gemakkelijk
Bespaar niet op de indruk die je op de klant maakt, maar juist op de tijd die het je kost om die positieve indruk te maken. Maak het jezelf gemakkelijk door te werken met een eenvoudig verzendproces. Pak pakketten zo veel mogelijk tegelijk in en maak gebruik van een dienst waarmee je alle verzendlabels tegelijk kunt uitprinten. Lever je pakketten in één keer in bij een parcelpoint, of laat de pakketten bij je ophalen door een pakketdienst.
#4 Houd de controle over je verzending
Controle over verzending behouden is cruciaal. Zorg er dan ook voor dat je een goed systeem beschikbaar hebt voor jouw onderneming dat je deze controle geeft. Denk daarbij goed na over functies zoals een handig overzicht van de status van alle bestellingen, retouren en betalingen van jouw onderneming. Zo voorkom je dat je overweldigd raakt op piekmomenten en blijft je dienstverlening naar je klanten toe van een hoog niveau.
#5 Zorg dat je bereikbaar bent voor je klanten
Een goede service naar je klant zorgt voor klantbehoud. Zorg er dan ook voor dat klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen wanneer ze vragen hebben over de status van hun bestelling, pakket of een retour. Communiceer duidelijk en vriendelijk met klanten én zorg dat je kiest voor een koeriersdienst waar je een vast contactpersoon hebt. Zo kun je snel schakelen met alle betrokken partijen, los je gemakkelijk problemen op en behoud je jouw tevreden klanten. |