Versterk uw winkel

Sinds de opkomst van webshops hebben fysieke winkels het moeilijker. Grote ketens die de boot gemist hebben beginnen nu om te vallen. Denk hierbij aan een V & D, Blokker of HEMA, ze verkeren alle drie in zwaar weer en lijken een aflopende zaak. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om te concurreren tegen het gemak van kopen vanuit de luie stoel wat bij online mogelijk gemaakt. Echter bieden veel fysieke winkels ook voordelen tegenover online shops alleen moet daar wel gebruik van gemaakt worden.

Online winkels hebben als groot voordeel dat ze alles op kunnen meten. Sinds 2005 biedt Google het programma Google Analytics aan. Dit programma is gratis verkrijgbaar en regelt de analyse van websites. Het programma maakt alle statistiek van een website inzichtelijk, niet alleen het aantal bezoekers, maar ook waar ze vandaan komen, bezoekduur winkel, bouncerate, en de cosumer journey worden eenvoudig weergegeven. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar als ik alles opnoem dan kan ik er een boek over schrijven. Het grote voordeel van het analyse programma is dus dat gemakkelijk zwakke en sterke punten inzichtelijk worden waardoor de website optimaal kan worden ingericht om te voldoen aan de wensen en behoeften van de consumenten.

Doordat tegenwoordig bijna iedereen een smartphone op zak heeft is het ook makkelijker voor fysieke winkels geworden om retail analytics uit te voeren. Aan de hand van een WiFi signaal kan men gemakkelijk zien hoeveel unieke bezoekers in de winkel komen, welke winkelroute ze volgen, maar ook welke mensen aan de winkel voorbij lopen. Ook wordt inzichtelijk hoe vaak mensen terug komen.

De smartphone heeft ook nog andere grote voordelen. Het kan namelijk mits goed verwerkt meewerken aan de winkel beleving. De tastbaarheid is het grote voordeel van fysieke winkels en klanten verwachten dan ook steeds meer beleving in zo een winkel. Denk aan proeverijen in een supermarkt tot productdemonstraties. Door de smartphone te integreren in het verkoopproces wordt het mogelijk om bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen te doen aan klanten of uitgebreide informatie over producten te verschaffen.

Voor meer info : http://www.crumbbase.nl/