Diversiteit en inclusiviteit wordt een steeds groter en belangrijker thema bij bedrijven. Je bedrijf is in deze tijd kwetsbaarder dan ooit. Social media maakt het mogelijk dat (potentiële) medewerkers makkelijk ervaringen kunnen delen, of deze goed of slecht zijn. Bedrijven worden zich ook meer bewust van de noodzaak van diversiteit op de werkvloer door middel van een inclusief en representatief personeelsbestand.
Wat verstaan we onder de term ‘diversiteit’?Wil je meer diversiteit op de werkvloer? Dan begint het bij het begrijpen wat diversiteit is en welke soorten diversiteit er zijn. Er is altijd een bepaalde doelgroep die zich aangetrokken voelt tot een bedrijf. Bij het ene bedrijf is het meer specifiek dan bij het andere bedrijf. Zo trekt een start-up vaak meer jonge mensen aan, vaak doordat een start-up geassocieerd wordt met snelle energie, innovatie en nieuwe technologieën. Om tot meer diversiteit op de werkvloer te komen wil je een breed scala aan werknemers aantrekken. Maar met welke factoren moet je hierbij rekening houden?
Waarom diversiteit belangrijk is op de werkvloerDe meeste bedrijven streven er naar om de samenleving zo veel mogelijk te laten weerspiegelen in hun werknemersbestand. Dit heeft verschillende voordelen. Door een divers medewerkersbestand krijgt je bedrijf een breed scala aan perspectieven, visies en meningen. Iedereen verdient een gelijke kansen om te groeien en vooruitgang te boeken, zowel privé als zakelijk. Dit zou ook terug moeten komen in het wervingstraject.
Een ander argument voor meer diversiteit op de werkvloer is dat een divers personeelsbestand een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten. Uit onderzoek blijkt dat diverse bedrijven vaak betere bedrijfsresultaten hebben.
De belangrijkste redenen hiervoor kunnen we samenvatten in 3 kernpunten:
De simpele logica hierachter is dat wanneer medewerkers tevreden zijn, ze beter presteren. Je zult merken dat de teams meer samenhangend samenwerken omdat diversiteit bijdraagt aan een betere samenwerking, loyaliteit en het efficiënt werken van het team.
Met name de jongere generatie is bewust bezig met het feit hoe divers bedrijven zijn. Als zij de keuze hebben, dan geven zij hun geld liever uit aan een bedrijf die open en transparant communiceert over hun waarden. Dit kan gaan over milieu, diversiteit en nog veel meer. Een divers personeelsbestand kan jouw bedrijf dus helpen om consumenten aan te trekken, wat betekent dat ze ervoor kiezen om bij jou te winkelen in plaats van bij jouw concurrenten.
Het is belangrijk om jezelf regelmatig af te vragen waarom (hooggekwalificeerde) kandidaten voor jouw organisatie willen werken. Diversiteit kan een grote rol spelen waarom iemand wel of niet op ‘solliciteren’ klikt. Vooral kandidaten die binnen een diverse groep vallen. Vertegenwoordiging is hierbij belangrijk. Ze willen zich veilig en vertrouwd voelen binnen een bedrijf en het helpt als er al diversiteit op de werkvloer is.
Hoe vergroot je diversiteit en inclusiviteit in het wervingsproces?Wanneer je als bedrijf je wilt focussen op meer diversiteit op de werkvloer dan moet je starten met het reviewen van het wervingsproces. Met wat aanpassingen kun je een meer diverse groep van kandidaten aantrekken.
Hoe is het wervingstraject nu ingericht? Het is belangrijk om inzichtelijk te krijgen hoe het wervingstraject er nu uit ziet. Je kunt hierbij kijken naar gegevens over het aantal sollicitanten voor een bepaalde functie en de uitsplitsing naar geslacht. Je kunt hierbij ook het gesprek aangaan met de afdelingsmanagers om dit te achterhalen.
Taal van de functiebeschrijvingen Naar wat voor een kandidaatprofiel ben je op zoek? Bedenk welke rol taal hierbij kan spelen. Zo blijkt dat mannen zich meer aangetrokken voelen tot teksten die meer ‘agressieve’ en ‘dominante’ woorden bevatten. Zeker met gebruik van bijvoeglijke naamwoorden is het goed om dit in het achterhoofd te houden. Is de tekst toegankelijk en begrijpelijk genoeg. Zeker als je een functie hebt waarbij je ook expats wil aanspreken overweeg om de tekst ook in een andere taal aan te bieden.
Overweeg om sollicitaties zonder namen of foto’s te screenen Uit onderzoek komt naar voren dat een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek afhankelijk kan zijn van de naam en hoe Nederlands deze klant. Een blinde screening neemt de vooroordelen weg waardoor je kandidaten krijgt die op basis van vaardigheden en ervaring in aanmerking komen voor de functie.
Zorg ervoor dat het wervingspanel divers is Bij een niet divers wervingspanel kun je het risico lopen dat onbewust kandidaten gekozen worden die qua achtergrond of opvattingen vergelijkbaar zijn met die van het panel. Streef naar een dwarsdoorsnede van mensen in het wervingspanel om ervoor te zorgen dat het wervingsproces zo eerlijk mogelijk is.
Stel de juiste vragen in interviews Sommige bedrijven stellen kandidaten nog steeds persoonlijke vragen in sollicitatiegesprekken, zoals “Ben je getrouwd?” en “Bent je van plan om kinderen te krijgen?”. Deze vragen worden voornamelijk aan vrouwelijke kandidaten gesteld. Zorg dat de sollicitatievragen niet per ongeluk bepaalde groepen mensen uitsluiten. Het kan helpen om gestructureerde interviews te gebruiken met een standaardreeks vragen die aan elke kandidaat worden gesteld.
|
https://www.brainsfirst.com/hr/diversiteit-op-de-werkvloer/ |