|
Sommige bedrijfscommunicatie klinkt alsof iemand eerst diep heeft ademgehaald en toen dacht: nu moet ik professioneel doen. Zonde, want juist een persoonlijkere toon zorgt ervoor dat mensen je bedrijf begrijpen, vertrouwen en onthouden. En het hoeft allemaal niet ingewikkeld te worden. Een copywriter let op een paar simpele dingen die jij ook kunt toepassen. Hier zijn drie tips die meteen verschil maken. Tip 1 Schrijf zoals je het zou uitleggen aan een klant die je aardig vindtNiet aan een anonieme massa. Als je vanuit die gedachte schrijft, verandert er iets. Je hoeft je toon niet te verzachten tot suikerzoet, maar je hoeft ook niet te klinken alsof je bij een accountant aan tafel zit. Een beetje warmte is genoeg. Tip 2 Wees duidelijker dan je zelf logisch vindtVeel bedrijven denken dat ze duidelijk zijn terwijl ze eigenlijk alleen maar bekende woorden herhalen. Persoonlijke communicatie begint bij zeggen wat je bedoelt. Tip 3 Voeg een klein beetje mens toeJe hoeft geen grappenmaker te worden. Een zin die begint met logisch dat je dat wilt weten. Dat soort kleine toevoegingen maakt je tekst toegankelijker zonder dat het informeel of popi jopi wordt. Een laatste gedachtePersoonlijke communicatie ontstaat niet door een compleet nieuwe tone of voice te bedenken. Een copywriter kijkt daarbij vooral naar gevoel. Als je dat meeneemt in je eigen teksten, kom je al verrassend ver. |






